Marcus Bosch

Im Heidenheimer Brenzpark und an weiteren Spielorten erlebten insgesamt mehr als 7.000 Besucher den ‘OH! KonzertSommer’, teilten die Heidenheimer Festspiele mit. Nach dem Ausfall mehrerer Spielstätten wegen Sanierung resp. coronabedingt zogen die Festspiele kurzerhand in der Brenzpark auf eine eigens errichtete, große Open-Air-Rundbogenbühne. Read More →

Negotiations of the lonely United Kingdom and the EU about the issues facing musicians looking to tour have come to a conclusion with 19 EU member States. They have confirmed UK musicians and performers do not need visas or work permits for short-term tours. These countries are: Austria, Belgium, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Hungary, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Netherlands, Poland, Slovakia, Slovenia, and Sweden. The UK allows touring performers and support staff to come to the UK for up to 3 months without a visa.

Rady Shell, San Diego

Tomorrow, August 6, the San Diego Symphony will open its new bayside 10,000-capacity concert venue at Jacobs Park. Called The Rady Shell in honor of its two top donors, it kicks off its inaugural season with a concert featuring symphony music director Rafael Payare conducting the orchestra. Opening night will feature artists like composer Mason Bates, pianist Jean-Yves Thibaudet, cellist Alisa Weilerstein, and bass-baritone Ryan Speedo Green. Read More →

Nils Henrik Asheim: Burning Ice + Griegs Akkord + Hornflowers (zwei Versionen) + Scream Soft + Singing Stones; NyNorsk Messingkvintett (Anders Eidsten Dahl (Orgel), Jennifer Torrence (Schlagzeug), Berger Iver Færder, (Tuba), Sunniva Rødland (Harfe), Christian Eggen (Dirigent), Guro Bjørnstad Kraft, Sebastian Haukås (Trompete), Marie Solum Gran, Lena Wik, Benedicte Elnes (Horn), Simen Rudi Solbakken (Posaune), Anders Dalhaug (Bassposaune); 1 CD Lawo LWC1221; Aufnahme 2019 & 2020, Veröffentlichung 07.2021 (62:'42) – Rezension von Uwe Krusch

Um die Frage, was in heutiger Zeit als schön anzusehen ist, kreisen die Kompositionen dieser CD. Aus allerlei Komponenten, die sich auch nur aus Fragmenten oder Klängen entwickeln, aber auch Sprache aufgreifen, wie das neu geschaffene Hornflowers, entwickelt Nils-Henrik Asheim eine muntere und abwechslungsreiche Gestaltensprache. Entsprechend der oft kurzen Struktur der Ausgangselemente hat diese vielfach eine stakkatohafte oder perkussiv anmutende Gestalt und entwickelt nur zögerlich längere Linien. Trotzdem gestaltet er seine Musik erzählerisch poetisch. Read More →

The Baltimore Symphony Orchestra has sacked a longtime flutist after her controversial social media posts. « Principal Flutist Emily Skala has been dismissed from the Baltimore Symphony Orchestra in accordance with the progressive discipline policy agreed to in our collective bargaining agreement with the Musicians’ Association of Metropolitan Baltimore Local 40-543, AFM, » BSO President and CEO Peter Kjome said in a statement, according to CBS Baltimore. Read More →

Marian Anderson

American contralto Marian Anderson (1897-1993) will soon be honored with a statue outside of the Academy of Music in Philadelphia, the city where she was born. It will be the first monument to a Black woman in this city, American media say. Read More →

Born in 1990 into a family of Russian musicians, Mikhail Pochekin is today considered as an exceptionally gifted violinist. Michael Thallium made the following interview with him.

Mikhail Pochekin

When I first met Mikhail Pochekin back at the beginning of 2018 in Madrid, I immediately knew there was something special about him. It was not only his amazing playing – I had the chance to see him play at Fundación Juan March accompanied by Yuri Favorin, an incredible Russian pianist – but also the way he understands music and life. Mikhail Pochekin is an exceptional violinist, but even more important than that: a real musician. Read More →

Wolfgang Amadeus Mozart: Sonate KV 576; Jürgen Ganzer: Phantasie 84; Domenico Scarlatti: Sonate, K. 69; Johann Sebastian Bach: Fantasie c-Moll BWV 906; Morten Gaathaug: Den som fikk høre en latterugle synge…, op 98; Ronny Kjøsen: Brain Squeeze; Oivind Farmen: Hannahs lykkelige dag; Oivind Farmen, Akkordeon: 1 CD Farmen Musikkopplevelser FMO121; Aufnahme 04.2020, Veröffentlichung 07.2021 (49') – Rezension von Remy Franck

Wenn Oivind Farmen auf seinem Akkordeon Mozart spielt, ist die Musik so reich, dass man glaubt, mehrere Akkordeonisten gleichzeitig zu hören. In anderen Worten, Farmen nimmt ungemein viel aus der Komposition und aus seinem Instrument heraus, mit dem er nicht das im Original vorhandene Instrument nachahmen will, sondern ihm einen eigenen Ausdruck und einen eigenen klanglichen Reichtum gibt. Das macht diese CD so interessant und bereichernd. Read More →

Pianist Maria Olga Douwens Prats died at the age of 82 at her residence in Parede, victim of oncological disease, Portuguese media say. Olga Prats started playing the piano at the age of 6, having been a private pupil of João Maria Abreu e Motta. She gave her first recital, at the age of 14, at Teatro Municipal de S. Luiz, in Lisbon, on May 5, 1952. Read More →

Wolfgang Amadeus Mozart: Streichquartette Nr. 21-23 (Preussische); Doric String Quartet (Alex Redington, Ying Xue, Violine, Hélène Clément, Viola, John Myerscough, Cello); 2 CDs Chandos CHAN20249; Aufnahme 09. & 12.2020, Veröffentlichung 07.2021 (90') – Rezension von Remy Franck

Mozart schrieb seine Streichquartette KV 589 und KV 590 im Auftrag von König Friedrich Wilhelm II., der ein Amateur-Cellist war. Dennoch soll man nicht meinen, es handle sich um ‘leichte’ Stücke, im Gegenteil, sie sind sehr anspruchsvoll und geben dem Cello, dem Instrument des Königs, eine wichtige Rolle. Read More →

  • Pizzicato

  • Archives