Gianandrea Noseda
(c) Sussie Ahlburg

The London Symphony Orchestra today announced changes to its line-up of conductors, taking effect from the 2016/17 season. Gianandrea Noseda joins Daniel Harding as Principal Guest Conductor; Michael Tilson Thomas becomes Conductor Laureate; and André Previn becomes Conductor Emeritus.

New York City Opera General Director Michael Capasso has announced the remainder of the 2016 season. It will present three major premieres including the world premiere of Sunday Morning by David Hertzberg, the East Coast premiere of Stewart Wallace and Michael Korie’s Hopper’s Wife and the New York City professional premiere of Daniel Catán’s Florencia en el Amazonas. Florencia en el Amazonas launches Spanish-language Opera Series, Ópera en Español. The recently reorganized company, which began its first, abbreviated season last month with a production of Puccini’s Tosca.

Stefan Arzberger

Der über 70 Jahre alter Richter, der in New York mit dem Fall Stefan Arzberger beschäftigt ist, schiebt die Gerichtstermine auch weiterhin und nun seit fast einem Jahr vor sich hin: Eine kurze Gerichtsanhörung blieb in New York am Dienstag erneut ohne Ergebnis, da offenbar ein psychologisches Gutachten der Staatsanwaltschaft noch nicht vorliegt. Dieses soll klären, ob der am 27. März 2015 wegen Mordversuchs festgenommene Geiger zu Gewalt neigt. Der nächste Gerichtstermin ist für den 5. März angesetzt. Der Musiker darf auch weiterhin die USA nicht verlassen und nicht arbeiten.

From 2004 to 2014, Claudio Abbado’s Orchestra Mozart in Bologna gave concerts, held academies, recorded music. Then, financial problems ended the activities. Now, the OM has started a crowd funding campaign in order to prepare a comeback. Read More →

Weltweit beklagen sich Musiker, dass Fluggesellschaften ihnen die Mitnahme ihrer Instrumente im Handgepäck untersagen. Die europäische Rechtslage überlässt es zurzeit den Fluggesellschaften, über die Mitnahme von Musikinstrumenten im Handgepäck, die das Normalmaß von 55 cm Länge überschreiten, zu entscheiden. Um auf europäischer Ebene Druck für eine verlässliche Rechtsgrundlage zugunsten der kostenlosen Instrumentenmitnahme im Flugzeughandgepäck zu schaffen, wurde eine Petitionsliste im Internet gestartet.

Elzbieta Penderecka
(c) Bruno Fidrych

‘Beethoven and New Directions’ is the leitmotif of the 20th edition of the Ludwig van Beethoven Easter Festival in Warsaw (12-25 March 2016), which will present the brightest international musicians of classical music. Read More →

The German music magazine ‘das Orchester’ has joined the International Classical Music Awards (ICMA) as Jury Member. Published since 1953 eleven times a year by Schott Music in Mainz, das Orchester reaches out into 45 countries with features about orchestral activities of all kind, festivals, world premiere performances, competitions and reviews of books, scores, CDs and DVDs. Read More →

Weil die Renovierung der Berliner Staatsoper statt geplanten 239 Millionen Euro 400 Millionen kosten wird, hat jetzt das Streichkonzert begonnen. Nach einer Meldung des RBB wurde die Anlage für Untertitel im Sitzrücken gestrichen. Zu teuer! Ursprünglich, bei Baubeginn sollte sie knapp eine Million Euro kosten. Heute würde sie fast doppelt so teuer werden. Daher wird nun die billigere Übertitelungsanlage gebaut, bei der der Text auf einem großen Display oberhalb der Bühne eingeblendet wird.

Stefan Arzberger

In München fand gestern ein gut besuchtes Benefizkonzert für den Geiger Stefan Arzberger statt, der in New York unter unmenschlichen Bedingungen von der amerikanischen ‘Justiz’ festgehalten wird. Mozarts ‘Kyrie’ und ‘Laudate Dominum’ sowie sein Violinkonzert Nr. 3 und Dvoraks Symphonie Nr. 9 standen auf dem Programm. Christiane Oelze, Sopran, Lena Neudauer, Violine, der Münchener Bach-Chor und das Münchener Bach-Orchester musizierten unter der Leitung von Hansjörg Albrecht. Read More →

Teodor Currentzis
(c) Anton Zavjyalov

After long negotiations, conductor Theodore Currentzis finally agreed to sign his new contract as Artistic director of the Perm Opera and Ballet Theatre for another five years. He did so after the local government committed itself for the complete renovation of the opera house. In addition, the government is obliged to finance the Perm Opera and Ballet Theatre during Currentzis’ contract with the same amount of public funding like in 2015, adjusted for inflation.

  • Pizzicato

  • Archives