Pancho Vladigerov: Violinsonate Nr. 1; Francis Poulenc: Sonate für Violine & Klavier; Peter Seabourne: A Portrait and Four Nocturnes; Irina Borissova, Violine, Giacomo Battarino, Klavier; 1 CD Sheva Contemporary SH226; Aufnahme 2018, Veröffentlichung 09/2019 (73') – Rezension von Remy Franck

Die 1985 geborene bulgarische Violinistin Irina Borissova hat für diese CD ein vielseitiges und eher unübliches Programm zusammengestellt. Es beginnt mit einer melodienreichen, spätromantischen Sonate ihres Landsmanns Pancho Vladigerov (1899-1978), der dieses Werk, sein Opus 1, im Alter von 15 Jahren komponierte. Es ist ein pubertär leidenschaftliches Werk, das Irina Borissova mit viel Engagement spielt. Schade, dass es ihr im Eifer des Gefechts auf etliche unschöne Klänge und Intonationsprobleme nicht ankommt. Ihre brillante und sehr farbige Interpretation ist aber eine starke Argumentation für eine durchaus bemerkenswerte Sonate.

Mit demselben Feuer geht Borissova auch an die Poulenc-Sonate heran. Doch diese klingt in den Ecksätzen rabaukenhaft und ohne das französische Raffinement, das ihr eigen ist. Im 2. Satz befolgt die Geigerin zwar des Komponisten Vorgaben für das Tempo, doch es fehlt der Musik etliches an natürlichem Lyrismus.

Seabourne’s A Portrait and Four Nocturnes ist eine Hommage an Frédéric Chopin. Der Komponist sagt dazu: « The starting point was the saga of Chopin’s ill-fated time on Majorca with George Sand. (…) The first movement Portrait: Chopin (after the manner of Schumann’s in Carnaval), is a little character sketch rather than any attempt to imitate or be referential to the composer’s sound world. Here, though, he is not « the dreamer poet », but the storm-tossed Romantic of the Revolutionary Etude. The four nocturnes which follow are certainly not at all Chopin-like – I never wanted to write a Mozartiana. They are by turns shadowy, poignantly lyrical, nightmarish, and finally valedictory (the poem Invictus by W.E. Henley seemed to capture the mood). »

Dieses Werk von Peter Seabourne (*1960) ist ein in allen Teilen expressives und aussagekräftiges Stück, das Irina Borissova sehr rhetorisch und spontan spielt, hier wie in den anderen Stücken partnerschaftlich begleitet vom italienischen Pianisten Giacomo Battarino.

Und so bleiben dem Rezensenten am Ende zwei gute Erinnerungen an diese CD, Vladigerovs Jugendwerk und, an erster Stelle, Seabournes Chopin-Hommage.

Bulgarian violinist Irina Borissova has put together a varied and rather unusual programme for this CD. It begins with a melodious, late romantic sonata by her compatriot Pancho Vladigerov (1899-1978), who composed this work, his Opus 1, at the age of 15. It is a passionate work that Irina Borissova plays with great commitment. It’s a pity that in the heat of the moment she doesn’t care about a beautiful sound and intonation. But her brilliant and very colorful interpretation is a strong argument for a quite remarkable sonata.
Borissova approaches the Poulenc Sonata with the same fire. But her performance lacks the French refinement that is characteristic of it.
Seabourne’s A Portrait and Four Nocturnes is a homage to Frédéric Chopin. The composer says: « The starting point was the saga of Chopin’s ill-fated time on Majorca with George Sand. (…) The first movement Portrait: Chopin (after the manner of Schumann’s in Carnaval), is a little character sketch rather than any attempt to imitate or be referential to the composer’s sound world. Here, though, he is not « the dreamer poet », but the storm-tossed Romantic of the Revolutionary Etude. The four nocturnes which follow are certainly not at all Chopin-like – I never wanted to write a Mozartiana. They are by turns shadowy, poignantly lyrical, nightmarish, and finally valedictory (the poem Invictus by W.E. Henley seemed to capture the mood). »
This work by Peter Seabourne (*1960) is an in all parts expressive and meaningful piece, which Irina Borissova plays very rhetorically and spontaneously, here as in the other pieces well supported by the Italian pianist Giacomo Battarino. And so, at the end, the reviewer has two good memories of this CD, Vladigerov’s youth work and, first and foremost, Seabourne’s Chopin homage.

  • Pizzicato

  • Archives