Georg Friedrich Händel: Arien aus Oratorien; Al Danger disdaining (Deborah) + Return, o God of Hosts (Samson) + Fury, with red-sparkling Eyes (Alexander Balus) + Susanna-Ouvertüre + In the Battle(Deborah) + O sacred Oracles of Truth (Belshazzar) + Symphony & Be firm, my Soul (Joseph und seine Brüder) +  O Lord, whose Mercies numberless (Saul) + Upt the dreadful Steeep ascending (Jephta); Oscar Verhaar, Countertenor, La Sfera Armoniosa, Mike Fentross; # Challenge Classics CC72973; Aufnahme 2023, Veröffentlichung 05.04.2024 (65') – Rezension von Remy Franck

Wenn Marie-Nicole Lemieux die Arie ‘Fury, with red-sparkling eyes’ – aus Händels Alexander Balus singt, klingt ihre Stimme männlich. Oscar Verhaar macht daraus eine Frauenrolle, denn seine Countertenor-Stimme klingt definitiv feminin. Das ergibt für mich ein ernstzunehmendes Problem in allen Arien, in denen Verhaar eine Männerrolle verkörpert.

Ansonsten kann ich nur lobende Worte finden für seine schlanke, wohlklingende, leuchtende und virtuos wie auch lyrisch gut geführte Stimme, die ebenfalls mit Dramatik und Affetto gestalterisch hervorragend ist – wenn er nicht gerade eine männliche Rolle interpretiert.

Viel Lob verdient auch das Orchester La Sfera Armoniosa, das unter der Leitung von Mike Fentross sehr dynamisch spielt.

When Marie-Nicole Lemieux sings the aria ‘Fury, with red sparkling eyes’ from Handel’s Alexander Balus, her voice sounds masculine. Oscar Verhaar turns it into a female role, because his countertenor voice definitely sounds feminine. This is a serious problem for me in all arias where Verhaar is singing a male role.

Otherwise, I have nothing but praise for his slender, melodious, luminous and virtuosic voice, which is also lyrically well directed and outstanding in terms of drama and affetto – when he is not interpreting a male role.

The orchestra La Sfera Armoniosa, conducted by Mike Fentross, also deserves much praise.

  • Pizzicato

  • Archives