reTHiNK; Alfred Schnittke: Hommage à Stravinsky, Prokofiev & Shostakovich (for piano, six hands); Monica Pearce Chess Suite (for two toy pianos); Maurice Ravel: Frontispice (for piano, five hands); Emily Doolittle: Sorex (a celebration of untamed shrews, for piano, four hands); Tomi Räisänen: Insiders (for grand piano, three players); Chris Thornborrow: Interlocking No. 3 (for piano, six hands); Alex Eddington: Big Muddy (for piano, six hands); Elisha Denburg: Welcome To Warp Zone! for piano, toy piano, Casio Keyboard; junctQín keyboard collective (Stephanie Chua, Elaine Lau, Joseph Ferretti); 1 CD Redshift Records; Aufnahme 2019, Veröffentlichung 23/10/2020 - Rezension von Remy Franck

‘reTHiNK’ ist die erste CD der Keyboard-Gruppe ‘junctQín’ aus Toronto. Der aus junction sowie Qín, chinesisch für Tasteninstrument, gebildete Name besagt, dass die drei Pianisten Ensemblemusik für Tasteninstrumente spielen. Diese begreifen den Konzertflügel ebenso wie das Toy Piano, die Melodica oder den Synthesizer.

Das CD-Programm beginnt mit Alfred Schnittkes drängend und pulsierend gespielter Hommage à Stravinsky, Prokofiev & Shostakovich. Danach folgt, im kleinen und niedlichen Toy-Piano-Klang, die quirlig temperamentvolle Chess Suite von  Monica Pearce,

Ravels lange vergessenes Frontispice wurde 1918 auf Wunsch des italienischen Dichters Ricciotto Canudo geschrieben und ist inspiriert von den Erfahrungen des Dichters im Ersten Weltkrieg. Das sehr kurze Stück, das ursprünglich von Ravel auf nur fünf Notenlinien für die Aufführung zu fünf Händen geschrieben wurde, ist hier in einer das Enigmatische der Komposition betonenden Interpretation zu hören. Nicht weniger enigmatisch klingt Emily Doolittles kontrastreiche und unmittelbar packende Komposition Sorex – A celebration of untamed shrews.

Der finnische Komponist Tomi Räisänen habe mit Insiders eine viszerale Erkundung der Innereien des Klaviers komponiert, heißt es im Präsentationstext. Und genau das ist es. Das Klavier liefert, von drei Pianisten ‘behandelt’, kaum normale, sondern immer irgendwie verfremdete Klänge, mal hölzern, mal  metallisch oder auch gläsern.

Chris Thornborrows Interlocking No. 3 ist eine Folge von ‘tropfenden’ Klavierklängen, die mehr oder weniger stark rhythmisch gebündelt werden. Alex Eddingtons Big Muddy ist ein klangdichtes, mächtiges Porträt von Castle Butte, einem riesigen Sandstein- und Lehmberg im südlichen Kanada.

Danach folgt Elisha Denburg’s Welcome To Warp Zone!, ein leichtes und postminimalistisch klingendes Stück für Klavier und Synthesizer.

Was bleibt am Ende in Erinnerung? Schnittke und Ravel ganz sicher, Doolittle auch und Räisänen wegen seiner phantasievollen Behandlung des Klaviers.

‘reTHiNK’ is the first CD of the keyboard group ‘junctQín’ from Toronto. The name, formed from junction as well as Qín, Chinese for keyboard instrument, means that the three pianists play ensemble music for keyboard instruments such as the concert grand piano as well as the toy piano, the melodica or synthesizers.
The CD programme begins with Alfred Schnittke’s Hommage à Stravinsky, Prokofiev & Shostakovich in an impetuous and pulsating performance. This is followed, in a small and cute toy piano sound, by the lively and spirited Chess Suite by Monica Pearce.
Ravel’s long-forgotten Frontispice was written in 1918 at the request of the Italian poet Ricciotto Canudo and was inspired by the poet’s experiences during the First World War. The very short piece, originally written by Ravel on only five staves for performance by five hands, is heard here in an interpretation that emphasises the enigmatic nature of the composition. No less enigmatic is Emily Doolittle’s contrasting and immediately gripping composition Sorex – A celebration of untamed shrews.
According to the presentation text, with his piece Insiders the Finnish composer Tomi Räisänen has composed a visceral exploration of the piano’s innards. And that is exactly what it is. The piano, ‘treated’ by three pianists, delivers hardly normal, but always somehow estranged sounds, sometimes wooden, sometimes metallic or even glassy.
Chris Thornborrow’s Interlocking No. 3 is a sequence of ‘dripping’ piano sounds, which are more or less strongly rhythmically bundled. Alex Eddington’s Big Muddy is a sonorous, powerful portrait of Castle Butte, a huge sandstone and clay mountain in southern Canada.
The CD ends with Elisha Denburg’s Welcome To Warp Zone!, a light and post-minimalistic piece for piano and synthesizer.
What will be remembered in the end? Schnittke and Ravel for sure, Doolittle too and Räisänen for his imaginative treatment of the piano.

  • Pizzicato

  • Archives