César Franck: Sämtliche Orchesterwerke;  Symphonie d-Moll + Variations brillantes sur un thème original + Variations brillantes sur la ronde favorite de Gustave III de Daniel-Francois-Esprit Auber + Grand Concerto Nr. 2 op. 11 + Ce qu'on entend sur la Montagne + Morceau symphonique de Rédemption (2 Versionen); + Les Eolides + Ballet de l'hiver et du printemps + Le Chasseur maudit + Les Djinns + Variations symphoniques + Psyché + Prélude, Choral et Fugue; Cédric Tiberghien, Florian Noack, Klavier,  Orchestre Philharmonique Royal de Liège; Christian Arming, Pierre Bleuse, Gergely Madaras, Hervé Niquet, Francois-Xavier Roth; 4 CDs Fuga Libera FUG 791; Aufnahmen 2009-2021, Veröffentlichung 04.2022 - Rezension von Remy Franck

Diese zum 200. Geburtstag von César Franck herausgegebene Box vereint alte wie neue Aufnahmen, die allesamt mit dem Königlichen Orchester von Lüttich gemacht wurden.

Beginnen wir bei den Negativa, um positiv aufhören zu können. So findet sich in dieser Sammlung eine höchst uneinheitliche Version der Symphonie d-Moll. Christian Arming versucht, das Werk in eine Art geheimnisvolle deutsche Romantik mit Brucknerschen Anklängen einzuordnen, und ignoriert dabei die französische Sensibilität. Arming dirigiert auch eine sehr fade Version von ‘Ce qu’on entend sur la montagne’, einem kleineren Werk des Komponisten, ebenso wie das allegorische Ballett aus Hulda, dem es zu keinem Zeitpunkt gelingt, abzuheben.

In die Kategorie der Langweiler gehört auch das von Pierre Bleuse dirigierte Prélude, choral et fugue (in der Orchestration von Gabriel Pierné).

Das fast 50 Minuten lange Chorwerk Psyché ist laut Wilhelm Mohr ein « Hymnus auf die himmlische, erbarmende Liebe, ein Erlösungs-Seelendrama. » Gergely Madaras dirigiert die ausdrucksstarke Musik mit viel Feingefühl und dem nötigen Atem, um die großen Steigerung ohne Bombast darzustellen.

Von dem Morceau symphonique aus Rédemption gibt es zwei Aufnahmen, die von Gergely Madaras spannnungsvoll und flüssig dirigierte erste Fassung und die zweite, in der Hervé Niquet viel Energie ins Spiel bringt. Das Orchester aus Lüttich antwortet auch gut auf sein Dirigat. Sehr vital und farbig sind auch die Interpretation von Les Eolides und – sehr effektvoll – Le Chasseur Maudit unter François-Xavier Roth.

Die symphonische Dichtung Les Djinns ist, wiederum unter Roth, in einer virtuosen Darbietung, zu hören. Cédric Tiberghien stellt sein ganzes Können in den Dienst dieses kontrastreichen und brillanten Stücks, das Roth gründlich entstaubt. Den beiden gelingt auch eine kraftvolle Interpretation der Symphonischen Variationen.

Neu sind die von Pierre Bleuse dirigierten und von Florian Noack exzellent gespielten Aufnahmen von Variations brillantes sur un thème original, Variations brillantes sur la ronde favorite de Gustave III de Daniel-François-Esprit Auber und des Deuxième Grand Concerto en si mineur op. 11.

This box, issued for the 200th anniversary of César Franck’s birth, brings together both old and new recordings, all made with the Royal Orchestra of Liège.
Let’s start with the negatives to end on a positive note. For example, this collection features one of the most inconsistent versions of the Symphony in D minor to be found in the catalogs. Christian Arming tries to place the work in a kind of mysterious German Romanticism with Brucknerian echoes, ignoring the French sensibility. Arming also conducts a very bland version of ‘Ce qu’on entend sur la montagne,’ a minor work by the composer, as well as the allegorical ballet from Hulda, which at no point manages to take off.
The Prélude, choral et fugue conducted by Pierre Bleuse (in Gabriel Pierné’s orchestration) also belongs in the category of bores.
According to Wilhelm Mohr, the nearly 50-minute choral work Psyché is a « hymn to heavenly, merciful love, a drama of redemption for the soul. » Gergely Madaras conducts the expressive music with sensitivity and the breath needed to portray the grand climax without bombast.
There are two recordings of the Morceau symphonique from Rédemption, the first version conducted with tension and fluidity by Gergely Madaras, and the second in which Hervé Niquet brings plenty of energy to the proceedings. The orchestra from Liège also responds well to his conducting. Also very vital and colorful are the interpretations of Les Eolides and – very effectively – Le Chasseur Maudit under François-Xavier Roth.
The symphonic poem Les Djinns is heard, again under Roth, in a virtuoso performance. Cédric Tiberghien puts all his skills at the service of this contrasting and brilliant piece, which Roth thoroughly dusts off. The two also succeed in a powerful interpretation of the Symphonic Variations.
New are the recordings of Variations brillantes sur un thème original, Variations brillantes sur la ronde favorite de Gustave III de Daniel-François-Esprit Auber and the Deuxième Grand Concerto en si mineur op. 11, conducted by Pierre Bleuse and excellently played by Florian Noack.

  • Pizzicato

  • Archives