Violand; Karol Lipiński: Impromptu for solo viola Op. 34 posth., No. 1 - Grażyna Bacewicz: Caprice for solo viola No. 2 - Witold Lutosławski: Sacher Variation for solo viola - Mieczysław Wajnberg: Sonata for solo viola, No. 2, Op. 123 -  Krzysztof Penderecki: Tempo di valse for solo viola (2013) - Marek Sewen (*1930): Reminiscences pour solo viola, Op. 5, 1-3 + Méditation pour solo viola, Op. 22 - Michał: Quipo + Quincunx (2004) - Tomasz Skweres: Enigmatic Pathways for solo viola (2022) - Szymon Wieczorek:  Aufhebung(kultur) for viola, live electronics - Władysław Gudonis Komendarek / Krzysztof Komendarek-Tymendorf:  Conglomerates for viola + electronics + soundtrack (2024) - Zuzanna Ossowska / Krzysztof Komendarek-Tymendorf: MonoTony for viola, FX piano and soundscapes; Krzysztof Komendarek-Tymendorf, Viola, MonoTony Ænsemble Władysław Komendarek, synthesisers, vocoders and soundtrack, Zuzanna Ossowska OS.SO – FX piano and soundscapes; # Polskie Radio PRCD2479; Aufnahmen 2022-25, Veröffentlichung  05.09.2025 (79'58) - Rezension von Norbert Tischer ** (For English, please scroll down)

Krzysztof Komendarek-Tymendorf, einer der führenden Bratschisten Polens, ist Preisträger zahlreicher renommierter Musikwettbewerbe. Derzeit arbeitet er als außerordentlicher Professor für Bratsche und Kammermusik an der Stanislaw-Moniuszko-Musikakademie in Danzig und seit 2023 als außerordentlicher Professor für Bratsche an der Feliks-Nowiejski-Musikakademie in Bydgoszcz. Er konzertiert als Solist und Kammermusiker.

Auf seinem neuen Album Violand stellt er Polen als Land der Viola vor, mit Aufnahmen der wichtigsten Werke für Solo-Bratsche in der polnischen Geschichte. Die meisten Werke sind von kurzer Dauer. Nur zwei dauern etwas länger, die zweite Sonate für Bratsche solo (1978) von Weinberg mit ihren fünf Sätzen. Mit knapp sechzehn Minuten ist sie die kürzeste von Weinbergs vier Solobratschensonaten. Das Stück Conglomerates von Władysław Gudonis Komendarek (*1948) und Krzysztof Komendarek-Tymendorf (*1988) dauert knapp 15 Minuten.

Dieses weit gestreckte und sehr vielfältige Programm spielt Komendarek-Tymendorf mit großer stilistischer Justesse, indem er jedem Werk den passenden Charakter gibt.

Mit einer großen Klangphantasie, vielen agogischen und dynamische Nuancen gelingen ihm aussagekräftige und prägnante Interpretationen. Seine gestalterische Intelligenz, sein technisches Know-how und seine raffinierte, sensible  Tonerzeugung sowie die zufriedenstellende Klarheit und Präsenz der Tonaufnahme geben diesem interessanten Album die nötige Qualität.

Krzysztof Komendarek-Tymendorf, one of Poland’s leading violists, has won prizes at numerous prestigious music competitions. He currently works as an associate professor of viola and chamber music at the Stanislaw Moniuszko Academy of Music in Gdansk and, since 2023, as professor of viola at the Feliks Nowiejski Academy of Music in Bydgoszcz. He performs as a soloist and chamber musician.

On his new album Violand, he presents Poland as the country of the viola, with recordings of the most important works for solo viola in Polish history. Most of the works are of short duration. Only two last a little longer, the second sonata for solo viola (1978) by Weinberg with its five movements. At just under sixteen minutes, it is the shortest of Weinberg’s four solo viola sonatas. The piece Conglomerates by Władysław Gudonis Komendarek (*1948) and Krzysztof Komendarek-Tymendorf (*1988) lasts just under 15 minutes.

Komendarek-Tymendorf plays this wide-ranging and very varied program with great stylistic justesse, giving each work the appropriate character.

With a great sound imagination, many agogic and dynamic nuances, he succeeds in creating meaningful and concise interpretations. His creative intelligence, his technical know-how and his refined, sensitive sound as well as the satisfying clarity and presence of the recording give this interesting album the necessary quality.

  • Pizzicato

  • Archives