Moriba Koïta: Solos et pièces franco-mandingues; Kevin Volans: White Man Sleeps; Frédéric Aurier: Impressions d'Afrique; Quatuor Béla (Julien Dieudegard, Frédéric Aurier, Violine, Julian Boutin, Viola, Luc Dedreuil, Cello); Moriba Koïta, N'gonis, Tama; 1 CD Klarthe K079; Aufnahmen 2013, 2016, 2017, Veröffentlichung 20/09/2019 (ca 69') – Rezension von Remy Franck

Dieses Album ist dem 2016 verstorbenen Malier Moriba Koïta gewidmet, einem vor allem in Frankreich bekannten Griot, d.h. einem Afrikaner, der die Geschichte seines Volkes in Versen und Gesängen überliefert. Die CD beinhaltet zunächst Mandinka-Musik mit französischer Färbung von Moriba Koïta, der mit dem Streichquartett, aber auch solo auf der N’goni, einer traditionellen malischen Gitarre, und der Tama, einer afrikanischen Sanduhrtrommel zu hören ist. Ein kurioses transkulturelles Klangerlebnis ist das Resultat dieser Mischung.

Das zweite Stück, White Man Sleeps, eine Suite von fünf Tänzen, stammt von dem 1949 in Südafrika geborenen (heute irischen) Komponisten Kevin Volans, der bei Karlheinz Stockhausen und Mauricio Kagel studierte. Ende der 1970er Jahre interessierte er sich für die indigene Musik seiner Heimat und begann eine Reihe von Stücken, die versuchten, Aspekte der afrikanischen und zeitgenössischen europäischen Musik zu verbinden. Der Komponist sagt zu seinem Werk: « By introducing some strictly non-Western aspects of African music into the  European concert  repertoire I hoped to gently set up an African colonisation of Western music and instruments  and  thus preserve some unique qualities, albeit in a new form. It was a bit like introducing an African computer virus into the heart of Western contemporary music. Thus I concentrated  on  the  anti-hierarchic nature of traditional African music, the interlocking techniques, shifting  downbeats, the largely non-functional harmony, the open forms, the extremely fast tempi of some music, the non-developmental use of repetition, contrasting and irregular patterning, the tone colour, the energy and the joy (so absent in Western music of the 70’s and 80’s). » Die Tänze haben neben ihrer afrikanischen Färbung einen minimalistischen Charakter, bringen aber auch ganz schöne Stimmungen zu Gehör.

Der Geiger Frédéric Aubier, der Mitglied des Bela Quartetts ist, hat mit dem Streichquartett Impressions d’Afrique ein abwechslungsreiches und farbiges viersätziges Werk komponiert, das zwischen tänzerischer und reflektiver Musik hin- und herwechselt.

Dem Zuhörer bietet sich also mit dieser CD ein Programm, das recht ungewöhnlich ist und dazu sehr anspruchsvoll.

This album is dedicated to Moriba Koïta, a Malian griot who died in 2016. The CD contains mandinka music with French coloration by Moriba Koïta, who adds to the string quartet sounds of the N’goni, a traditional Malian guitar and the Tama, an African hourglass drum. A curious transcultural sound experience is the result of this mixture.

The second piece, White Man Sleeps, a suite of five dances, was composed by the Irish composer Kevin Volans, born in South Africa in 1949. He studied with Karlheinz Stockhausen and Mauricio Kagel. In the late 1970s he became interested in the indigenous music of his native country and began a series of pieces attempting to combine aspects of African and contemporary European music. The composer says of his work: « By introducing some strictly non-Western aspects of African music into the European concert repertoire I hoped to gently set up an African colonisation of Western music and instruments and thus preserve some unique qualities, albeit in a new form. It was a bit like introducing an African computer virus into the heart of Western contemporary music. Thus I concentrated on the anti-hierarchic nature of traditional African music, the interlocking techniques, shifting downbeats, the largely non-functional harmony, the open forms, the extremely fast tempi of some music, the non-developmental use of repetition, contrasting and irregular patterning, the tone colour, the energy and the joy (so absent in Western music of the 70’s and 80’s). » Beside their African colouring the dances have a minimalistic character, but develop also bring quite nice moods.
The violinist Frédéric Aubier, himself a member of the Bela Quartet, has composed the string quartet Impressions d’Afrique, a varied and colorful four-movement work that alternates between dance music and deeply reflective moments. So, with this CD the listener is offered a program that is quite unusual and very demanding too.

  • Pizzicato

  • Archives