George Jeffreys: Sacred Songs and Anthems; Solomons Knot (Zoë Brookshaw, Clare Lloyd-Griffiths, Sopran, James Laing, Kate Symonds-Joy Alt, Thomas Herford, Andrew Tortise, Tenor, Alex Ashworth, Jonathan Sells, Bass, Josep Maria Martí Duran, Theorbo, William Whitehead Orgel; # Prospero PROSP0086; Aufnahmen 08.2022, Veröffentlichung 02.02.2024 (46'51, 39'06) - Rezension von Remy Franck

Dieses Album des britischen Barockkollektivs Solomon’s Knot enthält das gesamte englische Vokalwerk für 4 und 5 Stimmen mit Continuo von George Jeffreys, darunter viele Weltersteinspielungen.

George Jeffreys (ca. 1610-1685) war 1643 Organist von Karl I. in Oxford. Von etwa 1648 bis zu seinem Tod war er Verwalter bei den Hattons in Kirby, Northamptonshire, wo die vorliegenden Aufnahmen entstanden.

Die Interpretation von Solomon’s Knot rufen beim Hörer sofort einen guten Eindruck hervor. Neben der hochsensiblen, affektreichen Gestaltung, ist die vokale Darbietung der Gesangssolisten ein echtes Fest. Alle beteiligten Sänger zeichnen sich neben einer immer wieder aufregenden Klangfarblichkeit, durch eine exzellente Ensemble-, Phrasierungs- und Artikulationskunst aus.

Mit viel Hingabe wird fast anderthalb Stunden lang für den zu Unrecht vernachlässigten Komponisten geworben.

Die kompetenten Booklet-Beiträge und der Abdruck sämtlicher gesungenen Texte sind weitere Positiva dieser Prospero-Produktion

This album by the British baroque collective Solomon’s Knot contains the complete English vocal works for 4 and 5 voices with continuo by George Jeffreys, including many world premiere recordings.

George Jeffreys (ca. 1610-1685) was organist to Charles I in Oxford in 1643. From about 1648 until his death he was administrator to the Hattons in Kirby, Northamptonshire, where the present recordings were made.

The interpretation of Solomon’s Knot makes an immediate impression on the listener. In addition to the highly sensitive, emotionally rich interpretation, the vocal performance of the soloists is a real feast. All the singers involved are characterized not only by a constantly exciting tonal colorfulness, but also by excellent ensemble, phrasing and articulation skills.

The unjustly neglected composer is promoted with great dedication for almost an hour and a half.

The competent booklet contributions and the reprint of all the sung texts are further positives of this Prospero production

  • Pizzicato

  • Archives