Fin de Siècle; Gustav Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen + Ablösung im Sommer + Ich bin der Welt abhanden gekommen + Urlicht aus dem 4. Satz der Symphonie Nr. 2; Alexander von Zemlinsky: Trio für Klarinette, Cello & Klavier op. 3; Alban Berg: 4 Stücke für Klarinette & Klavier op. 5 + Impromptu E-Dur für Klavier solo; Anton Webern: 2 Stücke für Cello & Klavier; Chimaera Trio; 1 SACD MDG 903 2225-6; Aufnahme 2020, Veröffentlichung 11.2021 (76'21) - Rezension von Remy Franck

Die SACD Fin de Siècle beginnt mit zwei sehr atmosphärisch dargebotenen Mahler-Liedtranskriptionen und kommt dann zum Hauptgericht, Zemlinskys Trio op. 3 in der Urfassung für Klarinette, Cello und Klavier. Zwar ist der Einfluss von Johannes Brahms in diesem Stück noch erkennbar, aber die Musik hat dennoch schon recht viel Eigenwilligkeit und Charakter.

Webern war 16 Jahre alt, als er die 2 Stücke für Cello und Klavier schrieb, die hier zu hören sind. Alban Bergs Vier Stücke für Klarinette und Klavier op. 5 sind dem Verein für musikalische Privataufführungen in Wien – wo sie am 17.10.1919 uraufgeführt wurden – und seinem Gründer und Präsidenten Arnold Schönberg zugeeignet. Dann kommen noch wirkungsvoll bearbeitete Lieder eines Fahrenden Gesellen und das Urlicht aus Mahlers Zweiter Symphonie.

Die Interpreten des Chimaera Trios, Annemiek de Bruin, Irene Kok und Laurens de Man vermitteln eine überaus intensive, von innerer Spannung und guter Tongebung erfüllte Deutung der gespielten Werke.

The SACD Fin de Siècle begins with two very atmospherically performed Mahler song transcriptions and then gets to the main course, Zemlinsky’s Trio op. 3 in the original version for clarinet, cello and piano. While the influence of Johannes Brahms is still evident in this piece, the music already has quite a bit of originality and character.
Webern was 16 years old when he wrote the 2 Pieces for Cello and Piano heard here. Alban Berg’s Four Pieces for Clarinet and Piano, Op. 5, are dedicated to the Verein für musikalische Privataufführungen in Vienna – where they were first performed on Oct. 17, 1919 – and its founder and president, Arnold Schoenberg. Then come effectively arranged Lieder eines Fahrenden Gesellen and the Urlicht from Mahler’s Second Symphony.
The Chimaera Trio, Annemiek de Bruin, Irene Kok and Laurens de Man convey an exceedingly intense interpretation of the works, filled with inner tension and good tone.
The Fin de Siècle SACD begins with two very atmospherically performed Mahler song transcriptions and then gets to the main course, Zemlinsky’s Trio op. 3 in the original version for clarinet, cello and piano. While the influence of the admired Johannes Brahms is still evident in this piece, the music still has quite a bit of originality and character.
Webern was 16 years old when he wrote the 2 pieces for cello and piano heard here. Alban Berg’s Four Pieces for Clarinet and Piano, Op. 5, are dedicated to the Verein für musikalische Privataufführungen in Vienna – where they were first performed on Oct. 17, 1919 – and its founder and president, Arnold Schoenberg. Then come effectively arranged Songs of a Journeyman and the Urlicht from Mahler’s Second Symphony.
The performers of the Chimaera Trio, Annemiek de Bruin, Irene Kok and Laurens de Man, convey an extremely intense interpretation of the works played, filled with inner tension and good sound.

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