Samuel Coleridge-Taylor: Ethiopia Saluting the Colours (March), Op. 51 +  Solemn Prelude, Op. 40 for orchestra + Zara’s Earrings, Op. 7 for soprano and orchestra + Idyll, Op. 44 for orchestra + Ballade for Violin and Orchestra in D minor, Op .4 b + Entr’acte 1 from the Incidental Music to Nero, Op. 62 + Romance in B for string orchestra after Clarinet Quintet, Op. 10 (Larghetto affettuoso); Rebecca Murphy, Sopran, Ioana Petcu-Colan, Violine, Ulster Orchestra, Charles Peebles; # SOMM Recordings SOMMCD 0713; Aufnahmen 06.2025, Veröffentlichung 21.11.2025 (68'46) - Rezension von Norbert Tischer  ** (For English please scroll down)

SOMM feiert den 150. Geburtstag von Samuel Coleridge-Taylor (1875- 1912) mit einer Auswahl von Orchesterwerken. Fünf der sieben Werke sind Ersteinspielungen.

Das Programm beginnt mit dem opulenten Stück Ethiopia Saluting the Colours von 1902 für Orchester und Orgel. Es wurde von Walt Whitmans bewegendem Gedicht inspiriert, das eine ältere äthiopische Frau während des amerikanischen Bürgerkriegs würdigt.

Es folgen das elegische Solemn Prelude aus dem Jahre 1899, sowie das Vokalwerk Zara’s Earrings und die dramatische Ballade, die Coleridge-Taylor beide im Alter von 19 Jahren schrieb.

Als Coleridge-Taylor während seines Studiums am Royal College of Music das Klarinettenquintett von Brahms hörte, beschloss er ebenfalls ein Quintett zu komponieren. Die Romance für Streichorchester ist eine Bearbeitung des introspektiven Larghetto affettuoso aus diesem Quintett. Davor erklingt noch ein Entr’acte aus der Bühnenmusik von Nero von Stephen Phillips, das bei den Proms 1907 unter Henry Wood aufgeführt wurde.

Alle Kompositionen tragen klar die Handschrift Coleridge-Taylors, der immer opulent und farbig orchestrierte.

Die Interpretationen sind akkurat, eher sorgfältig als wirklich engagiert, außer für die beiden Solisten, die ganz exzellent sind. Die Tonaufnahme ist mittig und es fehlt ihr die nötige Räumlichkeit.

SOMM celebrates the 150th birthday of Samuel Coleridge-Taylor (1875-1912) with a selection of orchestral works. Five of the seven works are first recordings.

The program begins with the opulent Ethiopia Saluting the Colours from 1902 for orchestra and organ. It was inspired by Walt Whitman’s moving poem honoring an elderly Ethiopian woman during the American Civil War.

This is followed by the elegiac Solemn Prelude from 1899, as well as the vocal work Zara’s Earrings and the dramatic ballad, both of which Coleridge-Taylor wrote at the age of 19.

When Coleridge-Taylor heard Brahms’ Clarinet Quintet while studying at the Royal College of Music, he decided to compose a quintet himself. The Romance for string orchestra is an arrangement of the introspective Larghetto affettuoso from this quintet. Before that, there is an entr’acte from the incidental music to Nero by Stephen Phillips, which was performed at the 1907 Proms under Henry Wood.

All the compositions clearly bear the signature of Coleridge-Taylor, who always orchestrated opulently and colorfully.

The interpretations are accurate, more careful than truly engaging, except for the two soloists, who are quite excellent. The sound recording is centered and lacks the necessary spatiality.

  • Pizzicato

  • Archives