Dmitri Shostakovich: The Human Comedy op.37 (Bühnenmusik) +The Shot op. 24 (Bühnenmusik) + Entr'actes & Introduktion zu Szene 5 aus The Nose op. 15 + March of the Anarchists aus The Vyborg Side-Filmmusik op. 50; Tor Lind, Kenny Staskus Larsen, Allan Sjölin, Jesper Sivebaek, Malmö Opera Chorus, Malmö Opera Orchestra, Mark Fitz-Gerald; # Naxos 8.574590; Aufnahme 2024, Veröffentlichung 10.10.2025 (56'42) - Rezension von Remy Franck ** (For English please scroll down)

Die meist frühen Kompositionen Shostakovichs enthalten viel positive Musik, oft graziös und charmant, aber auch humorvoll  und übermütig. Die Bühnenmusik zu The Shot – von Mark Fitz-Gerald aus den originalen Klavierauszügen rekonstruiert – stammt aus dem Jahre 1929, als Shostakovich musikalischer Leiter für die experimentelle Theatergruppe TRAM war.

Mit The Human Comedy (1934) schrieb Shostakovich eine höchst fantasievolle Musik für ein Stück, das von Pawel Suchotin aus Balzacs La Comédie Humaine adaptiert wurde.

Sätze aus der Oper The Nose und Mark Fitz-Geralds Rekonstruktion des March of the Anarchists, den er nach Gehör aus dem Film The Vyborg Side transkribiert hat, beenden das Programm, das uns eine spezifische Seite aus Shostakovichs Schaffen zeigt, die man nicht aus den Augen verlieren sollte.

Mark Fitz-Gerald, der schon mehrfach Filmmusiken von Shostakovich aufgenommen hat, ist ein ausgezeichneter Spezialist für dieses Repertoire.

Hier gelang ihm einmal mehr eine hinreißende Mixtur, die vom Orchester aus Malmö in der gut ausbalancierten und räumlichen Tonaufnahme prägnant gespielt wird und zum Genuss wird.

Shostakovich’s early compositions contain a great deal of positive music, often graceful and charming, but also humorous and exuberant. The incidental music for The Shot – reconstructed by Mark Fitz-Gerald from the original piano scores -dates from 1929, when Shostakovich was musical director for the experimental theater group TRAM.

With The Human Comedy (1934), Shostakovich wrote highly imaginative music for a play adapted by Pavel Sukhotin from Balzac’s La Comédie Humaine. 

Movements from the opera The Nose and Mark Fitz-Gerald’s reconstruction of the March of the Anarchists, which he transcribed by ear from the film The Vyborg Side, conclude the program, which shows us a specific side of Shostakovich’s work that should not be overlooked.

Mark Fitz-Gerald, who has recorded Shostakovich’s film music on several occasions, is an outstanding specialist in this repertoire.

Here, he has once again succeeded in creating a captivating mixture, which is played concisely by the Malmö orchestra in a well-balanced and spatial recording, making it a real pleasure to listen to.

  • Pizzicato

  • Archives