The Chopin Trilogy: Teil 1: Cello Arrangements, Teil 2: Complete Chamber Music, Teil 3: The Franchomme Legacy (detaillierte Übersicht am Ende); Camille Thomas, Frans Helmerson, Wolfgang Emanuel Schmidt, Jaemin Han, Cello, Daniel Hope, Violine, Gropius Quartett (Friedemann Eichhorn, Indira Koch, Violine, Alexia Eichhorn, Viola, Wolfgang Emanuel Schmidt, Cello), Julien Brocal, Julien Libeer, Lucas Debargue, Klavier; 3 CDs Deutsche Grammophon 485 845 1; Aufnahmen 08.+09.2022, 01.-03.2023, Veröffentlichung 09.06.2023 (209'12) – Rezension von Uwe Krusch

Die Cellistin Camille Thomas legt in drei Abteilungen eine Sammlung der Kammermusik von Frédéric Chopin vor. Es werden Werke im Original sowie Bearbeitungen zu Cellostücken vorgestellt. Cellist und Komponist Auguste-Joseph Franchomme und Frédéric Chopin waren zeitlebens beste Freunde. Aus diesem engen Kontakt resultieren auch eigene Werke von Franchomme sowie seine Arrangements der Werke von Chopin, die auch berücksichtigt wurden. Weitere Bearbeitungen stammen aus anderer Feder, auch der der Interpreten.

Damit hat sich die zentrale Interpretin, Camille Thomas dieser Freundschaft und den daraus resultierenden Werken bzw. Bearbeitungen angenommen. Auf der ersten CD werden die Werke für Cello und Klavier, auf der letzten die für Cello mit Quartett oder mehrere Cellos vorgestellt. In der Mitte finden sich die original von Chopin geschriebenen Werke der Kammermusik wie das Trio und die Cellosonate.

Thomas zeichnet sich durch ein volltönendes Spiel aus, dass in forcierten Momenten auch mal akzentuiert zulegt und dann auch abrupt in der Spannung abbrechen kann. Dadurch erzeugt sie gewisse Schreckmomente. Doch scharf oder kantig wird ihr Spiel nie. Vielmehr sucht und findet sie die musikalische Linie. Meistens an ihrer Seite agiert der Pianist Julien Brocal. Dieser hat die gleiche Sensibilität für die Kompositionen entwickelt, so dass sie vereint ihren Tonfall für diese Musik gefunden haben. So vermeiden sie auch scharfe rhythmische Werte und lassen sie die Musik sich eher entwickeln. Dafür eignen sich insbesondere Nocturnes und Walzer sehr gut.

Ein Exkurs ist das von Chopin inspirierte Werk von Serge Gainsbourg, bei dem die beiden Interpreten ihre Parts hinzugefügt haben und sich der Stimme hinzugesellen.

Auf der zweiten CD gesellt sich zunächst Daniel Hope für das Klaviertrio hinzu. In dieser größeren Form und Besetzung bieten die Interpreten eine deutlich gewandtere Interpretation an. Mit stürmischem Drang und fließend perlendem Spiel im Kopfsatz eröffnen sie das Werk. Das in der Tempobezeichnung enthaltene ‘con fuoco‘ haben sie beachtet. Im an zweiter Stelle stehenden Scherzo setzen sie ihre lebhafte Interpretation in ebenfalls inspiriert gekonnten engen Zusammenwirken um. Im Adagio entfalten die Interpreten die Innerlichkeit der Welt des Herrn Chopin, bevor sie im Finale wieder die lebhafte Darstellung ausformen können.

Bei der Cellosonate hat Camille Thomas wiederum den Pianisten Julien Brocal an ihrer Seite. Beide entwickeln eine hochentwickelte Lesart der Sonate, die dieses der Romantik zuzurechnende Werk quasi als Aufbruch in emotionale Welten hören lässt.

Introduction and Polonaise brillante spielt Thomas zusammen mit Julien Libeer. Dieses frühe Werk aus seiner Warschauer Zeit ist von der Innerlichkeit der in Paris entstandenen Werke noch weit entfernt. Es entpuppt sich als von Blendwerk bestimmtes Stück für den Salon, ist eben effektvoll, aber darf in dieser Zusammenstellung nicht fehlen. Die Künstler beschreiten den Pfad der Virtuosität mit Eleganz und Können.

Das von Chopin und Franchomme gemeinsam komponierte Grand Duo concertant sur des thèmes de ‘Robert le Diable’ de Meyerbeer, hier übrigens am Klavier Lucas Debargue, bietet einen Einblick in die sich ergänzende Welt der beiden Freunde.

Auf der dritten CD wird noch mal die Freundschaft von Chopin und Franchomme betont. Mit Werken von Franchomme einerseits und solchen von Chopin in Bearbeitungen von Franchomme andererseits wird dieser Aspekt klargestellt. Alle Stücke bieten neben dem Cello ein bis drei weiteren oder einem Streichquartett, also nicht dem Klavier, Platz. Die Werke für eine Besetzung mit zwei oder vier Celli haben mit Camille Thomas und ihren beiden Lehrern Frans Helmerson und Wolfgang Emanuel Schmidt sowie dem Nachwuchscellisten Jaemin Han Gestalter gefunden, die den sonoren Klang der Instrumente charmant und einvernehmlich auskosten.

In dem Air russe varié und einer Bearbeitung des langsamen Satzes der Cellosonate kommt mit dem Gropius Quartett eine Formation an die Seite von Thomas. Hier hat man den Eindruck, dass die Beteiligten die Solistin ein wenig in ihrer Expressivität einhegen, um den Fluss geschmeidiger zu machen. Die unterschiedlichen Streichinstrumente geben dank des engagierten Auftritts den beiden Stücken neue Farben, so dass sie für die dritte CD eine große Bereicherung darstellen.

Wie man an den eigenen Bearbeitungen der Interpreten sieht, handelt es sich prinzipiell um eine offene Liste an Werken, da sich in Zukunft weitere Bearbeitungen ergeben können. Dennoch ist es das große Verdienst von Camilla Thomas und daneben zuvörderst Julien Brocal, diese Bestandaufnahme gemacht und mit ihren gelungenen Interpretationen umgesetzt zu haben. Vielleicht bietet es sich für die meisten Hörer an, nicht nacheinander alles am Stück anzuhören. Dann mag der so schöne Klang doch auch ein wenig ermüdend wirken.

Cellist Camille Thomas presents a collection of Frédéric Chopin’s chamber music in three sections. Works in the original as well as arrangements to cello pieces are presented. Cellist and composer Auguste-Joseph Franchomme and Frédéric Chopin were best friends throughout their lives. This close contact resulted in Franchomme’s own works as well as his arrangements of Chopin’s works, which have also been included. Other arrangements come from other pens, including those of the performers.

Thus the central interpreter, Camille Thomas has taken up this friendship and the resulting works or arrangements. The first CD presents the works for cello and piano, the last those for cello with quartet or several cellos. In the middle are the original chamber music works written by Chopin, such as the Trio and the Cello Sonata.

Thomas is characterized by full-toned playing that sometimes accentuates in forced moments and then can also abruptly break off in tension. In this way she creates certain moments of shock. But her playing never becomes sharp or edgy. Rather, she seeks and finds the musical line. Mostly at her side acts the pianist Julien Brocal. The latter has developed the same sensitivity for the compositions, so that together they have found their tone for this music. Thus, they also avoid sharp rhythmic values and rather let the music develop. Nocturnes and waltzes are particularly well suited for this.

An excursion is the Chopin-inspired work by Serge Gainsbourg, where the two performers have added their parts and join the voice.

On the second CD, Daniel Hope joins first for the piano trio. In this larger form and instrumentation, the performers offer a much more deft interpretation. They open the work with stormy drive and flowing, sparkling playing in the opening movement. They have noted the ‘con fuoco’ included in the tempo marking. In the Scherzo, which comes second, they apply their lively interpretation in equally inspiredly skillful close interplay. In the Adagio, the performers unfold the inwardness of Mr. Chopin’s world before again shaping the lively account in the finale.

In the Cello Sonata, Camille Thomas again has pianist Julien Brocal at her side. Both develop a highly developed reading of the sonata, which lets us hear this work, which belongs to the Romantic period, virtually as a departure into emotional worlds.

Introduction and Polonaise brillante is played by Thomas together with Julien Libeer. This early work from his Warsaw period is still far from the inwardness of the works written in Paris. It turns out to be a piece for the salon determined by dazzle, is just effective, but must not be missing in this compilation. The artists tread the path of virtuosity with elegance and skill.

The Grand Duo concertant sur des thèmes de ‘Robert le Diable’ de Meyerbeer, composed jointly by Chopin and Franchomme, here incidentally on piano Lucas Debargue, offers a glimpse into the complementary world of the two friends.

On the third CD, the friendship of Chopin and Franchomme is once again emphasized. With works by Franchomme on the one hand and those by Chopin in arrangements by Franchomme on the other, this aspect is made clear. All pieces provide space for one to three others or a string quartet, i.e. not the piano, in addition to the cello. The works for an instrumentation with two or four cellos have found shapers in Camille Thomas and her two teachers Frans Helmerson and Wolfgang Emanuel Schmidt as well as the up-and-coming cellist Jaemin Han, who charmingly and amicably savor the sonorous sound of the instruments.

In the Air russe varié and an arrangement of the slow movement of the cello sonata, the Gropius Quartet comes alongside Thomas. One gets the impression that those involved are hemming in the soloist’s expressiveness a bit to make the flow smoother. Thanks to the committed performance, the different string instruments add new colors to the two pieces, making them a great addition to the third CD.

As can be seen from the performers’ own arrangements, this is basically an open list of works, as more arrangements may arise in the future. Nevertheless, it is to the great credit of Camilla Thomas and, most importantly, Julien Brocal that they have made this recording and realized it with their successful interpretations. Perhaps it is better for most listeners not to listen to everything one after the other in one piece. Then the so beautiful sound may seem a little tiring.

CD 1: Chopin for Cellists
CHOPIN: Nocturne in B minor, Op. posth. – Lento con gran espressione
(Arrangement for cello and piano by Mischa Maisky)
Preludes, Op. 28 Prelude No. 4 in E minor
(Arrangement by A. Franchomme, adapted for cello and piano by Camile Thomas)
Piano Concerto No. 1 in E minor, Op. 11 II. Larghetto (excerpt)
(Arrangement for cello and piano by Julien Brocal and Camille Thomas)
Waltz No. 19 in A minor, KK Ivb (Arrangement for cello and piano by Camille Thomas)
Nocturnes, Op. 15 No. 1 Andante cantabile
(Arrangement for cello and piano by Auguste Franchomme)
Nocturne in C minor, B.108 – Andante sostenuto (arr. for cello and piano by Camille Thomas)
Polish Songs, Op. posth. 74 ‘Spring’ (Wiosna), WN 52
(Arrangement for cello and piano by Camille Thomas)
Preludes, Op. 28 (Arrangement for cello and piano by Auguste Franchomme)
Prelude No.15 in D flat major, ‘Raindrop’
Mazurkas, Op. 68 (Arrangement for cello and piano by Camille Thomas)
Mazurka No. 2 Lento in A minor Etudes, Op. 10
(Arrangement for cello and piano by Alexander Glazunov)
Etudes, Op. 25 Etude No. 6 in E flat minor
(Arrangement for cello and piano by Alexander Glazunov)
Etude No. 7 in C sharp minor
Nocturnes, Op. 27 (Arrangement for cello and piano by Camille Thomas)
Nocturne No.1 Larghetto in C sharp minor
Waltzes, Op. 34 (Arrangement for cello and piano by Auguste Franchomme)
Waltz No. 2 Lento in A minor
Nocturnes, Op. Posth. 72 (Arrangement for cello and piano by Sergey Taneyev)
Nocturne No.1 in E minor
Mazurkas, Op. 67: Mazurka No. 4 Moderato animato in A minor
(Arrangement by Fritz Kreisler, Adapted for cello and piano by Camille Thomas)
Preludes, Op. 28 Prelude No.6 in B minor
(Arrangement for cello and piano by Auguste Franchomme)
Serge Gainsbourg: Music inspired by Chopin’s Prelude No.4 in E minor, Op. 28
(Arrangement to the original vocals for cello and piano by Julien Brocal and Camille Thomas), Based on an adaptation by Matthias Spindler

CD 2: Complete Chamber Music
CHOPIN:
Piano Trio in G Minor, Op.8
Cello Sonata, Op. 65
Introduction and Polonaise brillante, Op. 3
CHOPIN & FRANCHOMME :
Grand Duo concertant sur des thèmes de ‘Robert le Diable’ de Meyerbeer, B. 70

CD 3: The Franchomme Legacy
CHOPIN: Preludes, Op. 28, Prelude No. 4 in E minor
(Arrangement by Auguste Franchomme), Adapted for 4 cellos by Matthias Spindler
FRANCHOMME: 3 Nocturnes, Op. 14 for Two Cellos Nocturne No. 1 Andante
CHOPIN: Preludes, Op. 28, Prelude No.15 in D flat major, ‘Raindrop’
(Arrangement for 4 cellos by Auguste Franchomme)
CHOPIN: Piano Sonata No. 2 in B flat minor, Op. 35, III. Marche funèbre
(Arrangement for 4 cellos by Auguste Franchomme)
FRANCHOMME: Nocturnes, Op. 15 for Two Cellos: Nocturne No. 1 Larghetto
CHOPIN: Preludes, Op. 28, No.13 in F sharp major
(Arrangement for 4 cellos by Auguste Franchomme) Prelude
FRANCHOMME: Etudes for Cello, Op. 35, Etude No. 11, Etude No. 7,
FRANCHOMME: Air russe varié for Cello and String Quartet, Op. 32,
CHOPIN: Preludes, Op. 28, Prelude No. 9 in E major
(Arrangement for 4 cellos by Auguste Franchomme)
CHOPIN: Preludes, Op. 28, Prelude No. 20 in C minor,
(Arrangement by Auguste Franchomme), Adapted for 4 cellos by Camille Thomas
CHOPIN: Cello Sonata, Op. 65: ‘Souvenir’ Largo
(Arrangement for cello and string quartet by Wolfgang Emanuel Schmidt)

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